KPS2063-Pengurusan Pembelajaran

Assalamualaikum w.b.t. okay hai semua. Saya Noorul Farisyah Binti Lokman(D20181084262). Saya telah mengambil kursus Pengurusan Pembelajaran(KPS2014) di Universiti Pendidikan Sultan Idris, perak dan saya berada di dalam kumpulan I. Nama Pensyarah saya ialah Dr. Zahari bin Suppian. Ok hari ni saya akan membuat sedikit nota atau ringkasan tentang kursus ini. Haaaa sebelum itu, saya akan cerita sedikit tentang kursus ini.

Kursus  ini membincangkan peranan guru sebagai pengurus pembelajaran dalam konteks pelbagai persekitaran pembelajaran. Pelajar yang mengambil kursus ini akan diperkenalkan kepada pelbagai aspek pengurusan pembelajaran termasuk organisasi, kepemimpinan, tingkah laku, sumber, teknologi, budaya dan keupayaan. Selain itu, kursus ini akan mendedahkan pelajar kepada pengalaman sebenar di sekolah yang akhirnya membolehkan mereka berfungsi secara berkesan dalam semua situasi pembelajaran.

Topik 1: Sosiologi dan pembelajaran (Teori-Teori Dalam Sosiologi Pendidikan)

Sosiologi merupakan sebuah bidang ilmu yang mempelajari tentang manusia sebagai mahkluk sosial dan interaksi yang terjadi di dalam lingkungan masyarakat secara umumnya. Di sini terdapat 3 jenis teori sosiologi dalam pendidikan. Antaranya, Teori Fungsionalisme, Teori Konflik dan Teori Interaksionisme Simbolik.

Þ     Teori Fungsionalisme:
§  Mengkaji perlakuan social atau institusi dalam kegiatan yang menyumbang kepada penerusan masyarakat.
§  Masyarakat dianggap seperti  tubuh yang mempunyai bahagian dengan fungsiyang tersendiri.
§  Struktur sosial akan menentukan kelancaran, keharmonian dan perjalanan masyarkat.

Þ     Teori Konflik:
§  Masyarakat yang terdiri daripada kelompok sosial yang berbagai ragam. Kepelbagaian ini wujud atas dasar perbezaan yang difikirkan oleh masyarakat sebagai penting. Ini termasuk sebagai perbezaan jantina, warna kulit dan lain-lain lagi.
§  Setiap kelompok mempunyai tafsiran tersendiri terhadap baik buruk sesuatu fenomena sosial itu. Dengan itu, moral dan tingkah laku yang standard adalah berbeza dari segi satu kelompok dengan satu kelompok yang lain.
§  Konflik antara golongna yang berbeza sering kali berlaku kerana masing-masing ingin menunjukkan kelebihan mereka sendiri dan ingin mendapatkan kekayaan , kuasa dan lain-lain lagi.

Þ     Teori interaksinisme Simbolik:
§  Teori ini menunjukkan bagaimana seseorang mengimpretasikan dan bertindak mengikut kemahuan masing-masing dalam masyarakat.
§  Teori ini mengkaji makna simbolik atau makna yang tersirat secara subjektif dan teori ini melihat bagaimana makna yang simbolik digunakan dalam interaksi manusia.
§  Makna yang simbolik berguna semasa interaksi dimana makna-makna berkenaan menyebabkan hubungan bertambah mesra.
§  Manusia membentuk hubungan mellui symbol dan proses menginteprestasikan symbol yang sangat kompleks.
§  Interaksi sosial amat penting dalam menghubungkan manusia dengan dunia luar.
§  Kebolehan ini membolehkan mereka memanjangkan kemungkinan kesan tindakan, menilai kebaikan dan keburukan dan akhirnya menentukan tindakkan atau aksi yang sesuai.
§  Jalinan interaksi dan aksi membentuk kumpulan masyarakat.

Rujukan:
3.      https://mygcdn1.upsi.edu.my/documents/2019/courses/KPS3014/material/K01947_20190306093747_Topik%201%20Sosiologi%20dan%20Pembelajaran.pdf

Topik 2: Interaksi dan Pembelajaran(Jenis-Jenis Interaksi)

Interaksi bermaksud proses saling tindakan antara individu dengan pihak yang lain atau alam sekitarnya. Menurut Merriam Webster Online Distionary, interaksi bermaksud pengaruh atau aksi dua hala. Dalam proses ini, seorang individu berinteraksi dengan individu-individu yang lain atau bahan-bahan di dalam persekitaran dengan tujuan mempengaruhi satu sama lain.

Þ     Jenis-jenis Interaksi dan ciri-cirinya.
a.       Interaksi satu hala
Interaksi ini berkait rapat dengan pendekatan/teknik/kaedah/strategi yang digunakan oleh guru di dalam pengajarannya. Seterusya, Konsep interaksi ini seperti dalam penceritaan, syarahan dan lain-lain lagi.

Ciri-ciri:
1.       Interaksi ini hanya ditentukan oleh guru sahaja di dalam kelas
2.       Tiada interaksi yang berlaku antara murid dan guru, dan antara murid dan murid.








b.      Interaksi dua hala
Interaksi ini terjadi apabila guru-guru menggunakan strategi pengajaran dan pembelajaran dengan cara yang lain seperti perbincangan, pertanyaan dan lain-lain lagi.

Ciri-ciri:
1.       Aktiviti pengajaran dan pembelajaran bercorak aktif.
2.       Interaksi ini melibatkan guru dan murid-murid.
3.       Interaksi ini amat efektif dan berkesan dalam sesi pengajaran dan pembelajaran.






c.       Interaksi Kumpulan
Interaksi kumpulan ini berlaku apabila  aktiviti secara berkumpulan seperti projek, simulasi dan lain-lain lagi diwujudkan. Interaksi ini diwujudkan bertujuan untuk menggalakkan penyertaan aktif pelajar dalam proses pengajaran dan pebelajaran. Seterusnya, Kerja berkumpulan ini diwujudkan supaya pelajar dpt berinteraksi
sesama mereka dlm perbincangan manakala guru hanya menjadi pemantau ataupon fasilitator sahaja.

Ciri-ciri:
1.       Aktiviti pembelajaran adalah lebih efektif dan dinamik.
2.       Interaksi ini melibatkan guru dan murid.
3.       Interaksi ini adalah lebih efektif berbanding interaksi sehala dan kurang effektif berbanding interaksi dua hala.











d.  Interaksi Antara Kumpulan
Interaksi ini dijalankan selepas sesi perbincangan bersama ahli kumpulan masing. Interaksi ini dilaksanakan agar dapat bertukar-tukar idea daripada kumpulan lain malah dapat melatih murid-murid supaya berkomunikasi dengan betul dan lancar. Tambahan pula, Kumpulan lain boleh mengemukakan soalan kepada kumpulan lain.




Topik 3: Kajian Pengurusan Dan Pembelajaran(Kepentingan pengurusan dan pembelajaran)

Pengurusan didefinisikan sebagai aktiviti yang teratur atau sistematik bagi mencari jawapan kepada beberapa soalan khusus yang dikemukakan tentang sesuatu masalah yang hakikatnya sudah dikenal pasti. (Ahmad Mahdzan, 2004)
Pengurusan ialah suatu proses merancang, mengelola, memimpim dan mengawal daya-daya usaha ahli-ahli organisasi dan menggunakan sumber-sumber lain untuk mencapai matlamat yang ditentukan. (Storner, 1984)
Pengurusan merupakan satu proses untuk mendapatkan kerjasama kakitangan secara berkesan untuk mencapai matlamat. (Robbins, 1984)
Pengurusan merangkumi bagaimana sumber-sumber seperti kewangan, manusia dan alat-alat digembleng dan digunakan untuk mencapai matlamat suatu organisasi itu. (SHUKUR, 1988)

Mengapakah pengurusan dan pembelajaran itu penting kepada anda iaitu bakal seorang guru di sekolah nanti?
Jawapannya adalah kita sebagai guru dapat menambah pengetahuan tentang bagaimana ingin mengurus sesi pengajaran dan pembelajaran itu sendiri. Seterusnya, pengurusan ini dapat menambahkan lagi mutu amalan kerja guru. Dengan pengurusan ini, dia telah menerangkan dan memberi bimbingan kepada guru dalam aspek pengurusan agar setiap kerja yang dilakukan sentiasa teratur dan kemas. Selain itu, dengan pengurusan yang cekap pada masa kini, ia dapat menambahkan lagi nilai produktiviti itu sendiri. Dengan ini, ia akan lebih bermakna berbanding pengurusan yang tidak cekap dan teratur. Akhir sekali, kita sebagai guru apabila berkerja bukan sahaj ingin mendidik anak-anak bangsa supaya jadi orang yang berguna dan cemerlang suatu masa nanti, malah kerja sebagai guru ini juga tidak lain tidak bukan adalah untuk menggapai redha daripada Allah s.w.t..
Di dalam Hadis Rasulullah  bersabda:
إن الله وملائكته وأهل السماوات والأرض حتى النملة في جحرها ، وحتى الحوت ، ليصلون على معلم الناس الخير. رواه الترمذي (3685
“Sesungguhnya Allah dan malaikat, penghuni langit serta bumi sehinggakan semut yang berada di dalam lubangnya dan ikan-ikan (di lautan) berselawat ke atas guru yang mengajar kebaikan kepada manusia.”                                           
(Hadis Riwayat Tirmizi (3685) disahihkan Al-Albani.)

Jadi saya ingin simpulkan disini adalah bahawasanya pekerjaan guru ini adalah pekerjaan yang sangat mulia kerana guru lah terlahirnya doktor, jurutera, dan sebagainya. Dan guru juga adalah orang yang tidak pernah jemu untuk menyampaikan ilmu yang ada pada mereka untuk anak didik mereka.

Topik 4: Kepimpinan Dan Organisasi(Kepimpinan Guru)

Maksud kepimpinan:
Kepimpinan bermaksud satu proses mempengaruhi aktiviti kumpulan dalam usaha menetapkan dan seterusnya mencapai matlamat organisasi (Stogdill 1950)
Kepimpinan juga bermaksud satu proses di mana seorang individu secara konsisten memberi lebih banyak impak terhadap sifat dan aktiviti kumpulan berbanding orang lain (Kellerman 1984).
Kepimpinan merupakan satu proses memujuk atau mempengaruhi di mana pemimpin atau kumpulan pemimpin mempengaruhi para pengikut untuk mengambil tindakan yang menjurus kepada pengukuhan matlamat pemimpin dan matlamat bersama (Sergiovanni 1989).
Maksud organisasi:
Organisasi dianggotai oleh sekumpulan individu yang bekerja bersama‐sama ke arah mencapai matlamat yang sama. Seterusnya, organisasi sebagai satu unit sosial yang mengandungi manusia yang bekerjasama dan saling bergantung antara satu sama lain bagi mencapai matlamat setiap manusia itu dan organisasinya. Dan akhir sekali, organisasi merupakan himpunan individu (dua atau lebih) yang menjalankan tugas tersendiri mengikut unit kerja, yang diselaraskan untuk mencapai sesuatu matlamat yang telah ditetapkan
Kepimpinan guru
Kepimpinan guru merangkumi 2 jenis kepimpinan yang lain iaitu, Kepimpinan Bilik Darjah dan Kepimpinan Pengajaran.
Kepimpinan Bilik Darjah:
Guru-guru mestilah mempunya  Kemahiran dalam mengurus diri sendiri dan berkomunikasi dengan orang lain.
Dalam kepimpinan bilik darjah ini juga adalah Keupayaan untuk menyampaikan visi kepada murid-murid dan meyakinkan mereka supaya mengikut visi tersebut (Hook dan Vass 2000).

Ciri-ciri kepimpinan bilik darjah
1.1.1.  Membina kefahaman dan visi (diri dan pelajar)
1.1.2.  Menilai hasil kerja dan tingkah laku pelajar
1.1.3.  Mencipta persekitaran pembelajaran yang menggalakkan
1.1.4.  Menyampaikan visi kepada pelajar dengan berkesan
1.1.5.  Mencungkil potensi dan bakat pelajar

Kepimpinan Pengajaran:
Kepimpinan Pengajaran ini juga dikenali sebagai kepimpinan instruksional, kepimpinan kurikulum, kepimpinan pendidikan. Mengikut De Bevoise pada tahun 1984, Segala tindakan oleh pengetua atau pihak-pihak yang diamanahkan untuk menggalakkan pertumbuhan pembelajaran murid-murid. Seterusnya, kebolehan memberi tumpuan kepimpinan, galakan, dan sokongan kepada guru dan pelajar untuk mengatasi masalah dan memperbaiki serta mempertingkatkan pengajaran dan pembelajaran di sekolah menurut Abdul Ghani, Abd. Rahman, Mohammed Zohir pada tahun 2008.
Ciri-ciri Kepimpinan Pengajaran:
1.       Merangka dan menjelaskan matlamat kepada komuniti sekolah.
2.       Memantau kemajuan pelajar.
3.       Menggalakkan peningkatan professional
4.       Memberi insentif.
5.       Mengurus kurikulum.
6.       Mengawal waktu pembelajaran.


Topik 5: Pengurusan Murid(Memotivasikan Pelajar)

konsep motivasi:
1.       Tingkah laku yang dapat meningkatkan semangat ingin berjaya dan belajar dengan lebih bersungguh-sungguh.
2.       Membangkitkan respons untuk mencapai tujuan yang ingin dicapai.
3.       Motivasi adalah bantuan daripada guru menyebabkan murid sentiasa berusaha bersungguh-sungguh.




Cara meningkatkan motivasi:
Þ     Wujudkan suasana bilik darjah yang kondusif.
Þ     Tentukan sasaran pencapaian yang perlu dicapai.
Þ     Libatkan pelajar dalam aktiviti pembelajaran.
Þ     Sentiasa mengeluarkan kata-kata yang dapat meningkatkan semangat pelajar.






   
 








Comments

Popular Posts